tiistai 4. marraskuuta 2014

Vähän lisää ruuan nettikaupasta: Kauppahalli24 vs. Kauppakassi.fi

Kuvassa ei vertailla appelsiineja ja omenoita, vaan taustalla oleva hedelmä on (online-ruokakaupasta ostettu) verigreippi.
Viime talvena kirjoitin kokemuksiani ruuan nettikaupasta, kun olimme joitain kertoja tilanneet ostoksemme kotiovelle. Nyt, kun aikaa on jonkin verran kulunut ja puhutaan liiketoiminnasta, joka Suomessa on vasta ruvennut saamaan jalansijaa ja kehittyy edelleen voimakkaasti, ajattelin, että voisi olla hyvä aika vähän päivittää kertyneitä kokemuksia tännekin.

Me olemme tilanneet ruokaa enimmäkseen Kauppahalli24:n kautta, ja olen ollut palveluun pääosin tyytyväinen, mutta kun viikosta toiseen tilaa samasta paikasta, ovat pientä kaiherrusta herättävät asiat nostaneet päätään. Samaan aikaan isäntä on joskus käyttänyt omiin tarpeisiinsa Kauppakassi.fi -palvelua ja kehunut sen käytettävyyttä, joten halusin itsekin sitä testata. Kauppakassi on S-ryhmän ja sisältää Alepan tuotevalikoiman, joskin S-ryhmän brändiviidakossa surffaillessa selvisi, että ilmeisesti ainakin joillain Prismoilla on myös online-ruokakauppatoimintaa. Testauksen nimissä kävin tutustumassa myös erääseen kolmanteen ruuan nettikauppaan (joka jääköön tässä nimeämättä), mutta olin sangen pettynyt sekä sen valikoimaan että epäselvään käyttöliittymään, joten jätän sen tässä kohtaa vielä kasvamaan ja kehittymään, palataan asiaan sen kokeilussa vaikka ensi vuonna. Sanottakoon tässä kohtaa vielä, että nämä jaetut kokemukset ovat sponsoroimattomia eivätkä liity mihinkään kampanjaan.

Valikoima

Kauppahalli24:n valikoimista kirjoitin tarkemmin talvella, mutta mielestäni perusperiaatteet pitävät edelleen paikkansa: toisaalta valikoima käsittää verrattain paljon laatutuotteita kuten Reinin lihan ja Erikssonin kalatukun ihania, tuoreita irtolihoja ja -kaloja (vaikka ensimmäisen maailman ongelmista päivää, olisi kiva, jos varsinkin tuoretta, pyöreää kalaa olisi tarjolla enemmän). Tätä olen palvelussa arvostanut ihan erityisesti, koska fyysisiin kauppahalleihin matkaa meiltä noin tunnin eivätkä muutkaan isommat palvelutiskit ole kävelymatkan päässä. Myös luomutuotteet ovat verrattain hyvin edustettuna. Toisaalta taas valikoima oli varsinkin aluksi suppeahko, esimerkiksi niinkin eksoottista tuotetta kuin einesmaksalaatikkoa himoitsin talvella, mutta jouduin sen muualta hakemaan, koska ilmeisesti kyseisen valmistajan tuotteita ei valikoimassa ollut. Sittemmin tosin maksalaatikko-ongelmani on korjattu. Myös vihannes- ja hedelmävalikoimaan olisi mukava saada laajennusta, erikoisempia tuotteita ja kausituotteita, kuten nyt vaikkapa tuoreita, kotimaisia mansikoita tai herneitä ei kesällä valikoimista saanut. KH24:n puolesta on kuitenkin todettava, että he tuntuvat reagoivan asiakaspalautteisiin ja valikoima on koko ajan laajentunut, esimerkiksi kaipaamiani kotimaisia omenoita on syksyn mittaan ruvennut saamaan muutenkin kuin 12 kg:n laatikossa ja viime viikolla - vaikkakin vähän viime tipassa halloweenin juhlijoita ajatellen - oli kurpitsaakin tullut valikoimiin. Minun toivelistallani ovat myös irtojuustot ja -leikkeleet, ehkä niidenkin aika vielä koittaa.

Alepan eli Kauppakassin valikoima on sikäli laajempi, että se sisältää runsaasti S-ryhmän oman tuotemerkin tuotteita. Ensisilmäyksellä myös vihannes- ja hedelmäpuoli vaikutti hieman KH24:n vastaavaa laajemmalta ja heviosaston tuotteiden keräily virtuaaliseen ostoskoriin oli helppoa, kun useimpia tuotteita, kuten kotimaisia tomaatteja ja banaaneja pystyi valitsemaan myös kappaleittain eikä ainoastaan ennaltamääritellyissä erissä, kuten KH24:llä. Liha- ja kalapuolella Kauppakassilla taas on tarjolla on ainoastaan valmiiksi pakattuja vaihtoehtoja. Miinuspuolella, huomasin, että  tietyt, samat tuotteet olivat molemmilla testikerroilla lopussa (onko niitä valikoimassa käytännössä ollenkaan?). Lisäksi esimerkiksi kaalin kohdalla olin valinnut kahdesta kaalivaihtoehdosta (iso tai pieni) sen pienemmän, eli käytännössä noin puolen kilon lohkon. Minulle toimitettiin kahden ja puolen kilon kokonainen kaali. Pieni asia ja voi olla, että kyse on keräilyvirheestä, mutta vähän tylsää jos kahta vaihtoehtoa tarjotaan valikoimassa ja vain yhtä toimitetaan, asiakkaalta siitä kysymättä.

Hinnat

Lyhyesti sanottuna, plus miinus nolla. Pistariluontoisesti tarkistelin testiostoskerroilla palveluja ristiin nähdäkseni, miten tietyt, viikko-ostoksiini vakiona kuuluvat tuotteet on hinnoiteltu. Hinnoissa saattoi olla muutaman sentin eroja suuntaan tai toiseen, mutta molemmat kaupat olivat vuorollaan halvempia ja vuorollaan kalliimpia, pitäen ostoskorin kokonaishinnan joltiseenkin samana. Poikkeuksena tästä ainakin osa hygieniatuotteista sekä esimerkiksi vauvanvaipat, olivat KH24:llä kalliimpia, samoin kuin kahvi. Valitsemani valmiiksi pakatut leikkeleet sekä hevituotteet taas olivat kalliimpia Kauppakassilla, esimerkiksi samassa ruukkuyrtissä saattoi olla jopa 50 sentin hintaero. Toimituksissa hintaeroja on myös jonkun verran, Kauppakassin toimitus oli ainakin meille aika standardina vajaat seitsemän euroa, kun taas KH24:n toimitushinta vaihtelee niin, että sanoisin asuinpaikasta ja mahdollisista tarjouksista riippuen toimituksen maksavan kolmesta kymmeneen euroon, hintatrendin ollessa laskusuuntainen.

Ostosten valinta ja tilaaminen

Käyttöliittymiä vertaillessa Kauppakassi vie pidemmän korren, tuotteiden tutkiminen ja ostosten valinta oli minusta heillä selvästi helpompaa ja sivusto tuntui  testikerroilla myös rullaavan KH24:n palvelua nopeammin. Toki kun kyseessä on ison ketjun nettikauppa, odotankin aika paljon käyttöliittymän suunnittelulta. Joka tapauksessa, pidin siitä, että Kauppakassin tuotteiden tiedot avautuivat minulle pelkästään sillä, että vein hiiren tuotekuvan päälle, eli minun ei tarvinnut ensin klikata tuotetta ja odottaa, että siirtyisin palvelussa erilliselle tuotesivulle. Samasta näkymästä pystyin myös + / - -painikkeilla säätelemään tuotteiden määrää todella helposti, kun vertailun vuoksi KH24:n palvelussa tuotemäärä valitaan klikkaamalla ensin erilliseen kenttään ja kirjoittamalla määrä siihen. Ei sekään vaikeaa ole, mutta käyttäjän tekemän virheen marginaali kasvaa typoriskin myötä heti ja juuri tällaiset pienet asiat ovat omiaan antamaan kokonaisuudesta joko sujuvan tai ei-niin-sujuvan mielikuvan.

Pyyhkeitä saa kuitenkin myös Kauppakassi siinä kohtaa, kun ostoksia tilataan. Toisella testikerralla tein tilauksen itse ja toisella kertaa isäntä, ja molemmilla kerroilla onnistuimme säätämään jotain niin, että jouduimme tekemään kokonaan uuden tilauksen, kun emme päässeet enää tietoja muokkaamaan. Tämä johtui siitä, että olimme kumpikin edenneet maksun hyväksymissivulle asti. Isännän tapauksessa kyse oli väärän maksutavan (maksu toimituksen yhteydessä, kun halusimme maksaa etukäteen) valinnasta, minä taas olin jo näppäilemässä korttitietoja tilaukseen, kun huomasin unohtaneeni jotain. Isännän tapauksessa ei ollut enää mahdollista muuttaa maksutapaa samaan tilaukseen. Ymmärrän tavallaan sen, että turvallisuuden nimissä ei maksutapoja voi noin vain muutella, mutta tuossa tapauksessa, kun mitään ei ole maksettu, sen tulisi minusta onnistua. Minun tapauksessani kyse taas taisi olla ihan vain bugista, koska en päässyt uudestaan maksusivulle, mutten toisaalta ollut hyväksynytkään maksua (eikä se ollut järjestelmäänkään mennyt, koska tilausvahvistusta ei tullut), vaan tilaukseni jäi ilmeisesti bittiavaruuteen roikkumaan. Sinänsä  uuden tilauksen tekeminen oli helppoa, koska vanhan ostoskorin sai suoraan päivitettyä uudeksi tilaukseksi, mutta turhaa säätöähän siitä tuli. Huvittavaa oli, että saatoin kuitenkin perua tilauksen, jota ei koskaan ollut vahvistettu, ja jota en ollut loppuun asti tehnyt. Peruutusilmoituskin tuli sähköpostiin.

Toimitus

KH24 toimittaa pääkaupunkiseudulla kahden tunnin aikaikkunoissa iltapäivästä alkuiltaan tiistaista perjantaihin. Myös kehyskuntiin toimitetaan, mutta aikataulu on rajallisempi. Tilauksen ja toimituksen välissä tulee olla yksi arkipäivä. Kauppakassilla taas ei ole fiksattua toimitusaikataulua, vaan asiakas valitsee kalenterista seuraavan sopivan, vapaan toimitusajan omalle alueelleen. Plussaa ovat lauantaitoimitukset sekä se, että samallekin päivälle saattaa saada ostoksensa, jos vapaita aikoja on; itse otin molemmilla kerroilla toimituksen muistaakseni seuraavalle päivälle. Ajasta riippuen toimitusikkuna on kaksi tai kolme tuntia. Antamalla palveluun postinumeronsa voi tarkistaa, kuuluuko oma osoite toimitusalueelle, mutta yleisesti ottaen Kauppakassi toimii pääkaupunkiseudulla sekä osassa muita isompia kaupunkeja.

Molemmat palvelut ilmoittavat toimituspäivänä vielä tarkemman ajankohdan tekstarilla. Tässä KH24 on ollut tarkempi ja pystynyt antamaan puolen tunnin aikaikkunan. Kauppakassi antaa tunnin lokeron, mutta tilauksen etenemistä voi seurata netistä tarkempaa tietoa halutessaan. Kaikilla testikerroilla molemmat palvelut ovat toimittaneet lupaamassaan aikataulussa.

Ostoskassien sisältö oli niiltä osin tasainen, että molemmissa tuotteiden laatu oli hyvä ja päiväykset kunnossa. KH24:n toimitus kuitenkin vastasi tilaustani paremmin kuin Kauppakassin: KH24:n toimituksesta löytyivät kaikki tilaamani tuotteet ehkä yhtä lopussa ollutta tuotetta lukuunottamatta, kun taas Kauppakassin toimituksen yhteydessä selvisi, että noin kymmentä tuotetta, eli aika isoa osaa noin sadan euron tilauksesta, ei ollutkaan saatavilla. Tuotteiden saatavuus tarkistetaan jo tilausta tehdessä, mutta nämä puutteet löytyivät vasta tarkastuksen jälkeen. Kauppakassilla on tällaisten tilanteiden varalle korvaustuotesysteemi, mutta ainakaan minun saamani korvaustuotteet eivät kaikilta osin vastanneet tilaamaani tai osuneet edes riittävän lähelle - esimerkiksi valmiiksi marinoitu lihatuote ei sopinut meille maustamattoman tilalle, koska en halua alle vuoden ikäiselle lapselle syöttää runsaasti suolaa sisältäviä, marinoituja tuotteita (enkä niitä kyllä halua syödä itsekään). Samoin normaalin maitotuotteen vaihtaminen laktoosittomaan oli vähän tylsä veto. Tilaukseen voi toki jättää toiveita korvaustuotteista, mutta koska tilaaja ei voi täysin tietää, mikä tuote on loppu, saattaa toivelistasta muodostua melkoinen romaani. Minun toiveeni olikin toisella testikerralla vain, ettei korvaustuotteita laitettaisi kyytiin ollenkaan.

Onko toinen toista parempi?

Olisin kovasti halunnut tehdä sellaisen yksinkertaisen, plussat ja miinukset -tyyppisen vertailun, jonka lopputuloksena voisin suositella jompaakumpaa testattua kauppaa lukijalle. Sisäinen tiedenaiseni ei kuitenkaan moiseen venynyt, koska olisin joutunut vertailemaan appelsiineja omenoihin ja olettamaan, että kaikki kaupassakävijät elävät samoissa olosuhteissa ja haluavat samoja asioita (kuin minä, heh). Siksi ylös on nyt koottu enemmän ajatuksia, joista toivottavasti saa vähän kiinni siitä, miten nämä kaksi kauppaa missäkin asiassa pystyvät palvelemaan. Lyhyesti sanoen kuitenkin, KH24 palvelee ehkä paremmin niitä, jotka kaipaavat palvelutiskituotteita, Alepa taas niitä, jotka tarvitsevat ostoksensa hieman nopeammin.

Itse jatkanen samalla linjalla kuin aiemmin, tilaan osan ostoksistani KH24:n kautta - se nyt vain sopii minun tarpeisiini paremmin - ja täydennän ketjumarketista silloin tällöin edullisempia wc-paperi -ja vauvanvaippavarastoja. En muutenkaan aio suinkaan tyystin lopettaa "retrokaupassa" käymistä, vaan toisinaan retkeilen parempien fyysisten palvelutiskien ja heviosastojen äärelle, jotta saan ihan itse valikoida perunani, toljottaa kaloja ja hipelöidä hedelmiä - kun minusta se ruokakaupassa käyminen on oikeasti myös tosi kivaa, varsinkin silloin, kun sinne ei ole ihan pakko mennä joka viikko.

4 kommenttia:

  1. Minäkin olen KH24:n osalta ollut iloinen juuri noista palvelutiskituotteista. Halliin, kun ei aina ehdi/viitsi lähteä ja bussikin maksaa jo reippaasti yli nettiostoksen kuljetusmaksun.
    Valikoima toki saisi olla laajempikin ja sesonkituotteita vieläkin enemmän.

    VastaaPoista
  2. Juuri näin :) Ihanaa on toki käydä välillä siellä liha- ja kalatiskien ääressä ihmettelemässä laajempaa tarjontaa, mutta on ihan loistavaa, että myös kotiin toimitettuna saa muutakin kuin valmispaketteja.

    VastaaPoista
  3. Minä olen ollut nyt reilun vuoden Kauppahalli24:n tyytyväinen asiakas. En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit tilauksen kuvakkeen klikkaamisella erikseen. Minä laitan suoraan tuotteen kohdalle määrän ja sitten painan "lisää ostoskoriin". Vain jos haluan tuotteesta jotain lisätietoa, sitten klikkaan sen isommaksi.

    Kauppahallissa minusta toimii hyvin myös se, jos joku tuote on väärä tai viallinen: se vaan poistetaan laskusta. Vain yhden kerran tämän reilun vuoden aikana ei ole ollut jotain tuotetta minkä olen tilannut eli kerran puuttui kala. Se ei sinänsä haitannut, kun pystyin ostamaan kalan seuraavaksi päiväksi, mutta jos se olisi ollut tarkoitus syödä samana päivänä, olisi varmasti harmittanut, kun en saanut mitään tietoa puuttuvasta tuotteesta. Mutta siis kerta vuodessa ei todellakaan ole paljoa.

    Kauppahallin valikoima sopii meille niin hyvin, ettei paljoakaan ole muita nettikauppoja tullut käytettyä, eikä ainakaan vielä ole tullut tarvetta. Tuoretoria olen käyttänyt jonkun kerran, ja niin varmaan on jatkossakin.

    VastaaPoista
  4. Sauvajyvänen: tarkoitin juuri niitä tarkempia tuotetietoja, kuten arvelit. Viallisista tuotteista minulla ei KH24:ltä ole edes kokemusta (mikä tietysti sanoo hyvää palvelusta sinänsä), mutta mukava kuulla, että niidenkin kanssa homma toimii!

    VastaaPoista